İstanbul Film Festivali benliğimizi yeniden şekillendirmemiz, sorgulamamız, tanımlamamız için kendi içinde her şeyi hazırlamış. Kız kardeşlerin güçlü bağlarından bir etik tartışmanın nerelere gidebileceğine, zorunluluklar otoriteleşince eğlencenin de eziyete dönüşebileceğine… İstanbul Film Festivali bize unutulmaz deneyimler sundu.
Barış Atay’ın genel seçimlerde Hatay Milletvekili olarak sırasını Can Atalay’a vermesi, 5 yıllık siyaset serüveninden sonra rotasını yeniden tiyatroya çevirmesine de vesile oldu. Atay’ın Sadece Diktatör’den sonra sahneye döndüğü ve bu kez kendisinin yazıp yönettiği İntihar Şov’dan iyatro oyunu diye bahsetmem gerekiyor, böyle olduğunu düşünmesem de. Bana kalırsa bu “oyun” Barış Atay’ın 40 yaşına gelince…
38 yıl önce, 7 Mayıs’ta aramızdan ayrılan, modern Türk tiyatrosunun kurucusu Haldun Taner’ı anıyoruz. Abdi İpekçi’nin 1972 yılında Haldun Taner ile yaptığı röportaj, kültürün insan kişiliği tarafından nasıl içselleştirildiğini gözler önüne seriyor. Tiyatroyu gelişmekte olan bir toplum için bir tür dönüştürücü güç olarak gören Taner’in mirasını hep birlikte hatırlayalım. Bir hücum tiyatrosu olan kabareyi de…
Fact Tiyatro, Sipariş Listesi’ndeki başarısını Sendrom ile büyüterek sürdürüyor. Sendrom, kendi dilini ve ritmini yakalamayı becermiş başarılı bir metinle karşı karşıyayız. “Oltaya takılmış bir balığın” çırpınışları Dilara Vural’ın oyunculuğu ile seyirciyi peşinden sürüklüyor. Dilara’nın Sipariş Listesin’deki ışıltısı tesadüf değilmiş! Bir karakter yaratmış ve o karaktere seyirciyi ikna etmesi 2 dakika bile sürmedi. Sezonda 72 oyun…
Bugün için bizde “Brecht’i nasıl bilirsiniz?” sorusunun yanıtı, ancak “Brecht’i daha bilmeyiz” olabilir. Bu kaynak kıtlığıyla, bundan farklı her yanıt, doğruluktan uzak kalacaktır.
Sosyal medyanın hayatımızın orta yerine çizdiği çizgi bir tarafı “harika”, “daha güzeli yok”, “en iyisi” yanılgısına; diğer tarafı ise “berbat”, “yok olsun” bataklığına sürüklerken gerçekten geliştiren bir eleştiriye ne kadar çok ihtiyacımız olduğunun kaç kişi farkında? Özellikle kıymetli sanat üretiminin iyiyi destekleyecek, olmayanın alternatifini sunacak eleştirilerle mümkün olacağını hatırlayalım istiyorum. “Muhteşemlerden” ve “çok kötülerden” kaçarak,…
Evlerin perdesiz pencerelerinden görünen süslü ağaçlar, köşe başlarını bekleyen ışıklandırmalar, mağazaların vitrinlerinde “yılın son indirimleri” ve kafamızda dönen düşüncelerde yerini alan senelik hesaplaşmalarla yeni yıl arefesindeyiz. 2024 kapının ardında 10’dan geriye saymamızı beklerken 2023 listelerine ben de sahneden bir demet uzatayım istiyorum.
Yılın Oyunu Cadı Kazanı / İstanbul Şehir Tiyatroları Yılın Yönetmeni M. Nurullah Tuncer / Don Kişot'un Yeni Maceraları Yılın Yerli Oyun Yazarı İlhan Sami Çomak / Hayat Seni Çok Seviyorum Yılın Dramaturgu Dilek Tekintaş / Richard Yılın Kadın Oyuncusu Şenay Gürler / Medea'ya Göre Ahlak Yılın Erkek Oyuncusu Caner Cindoruk / Eve Dönüşler Yılın Kadın…
Prodüksiyon: Cadı Kazanı / İstanbul Şehir Tiyatroları
Komedi Oyunu: Cimri / Tiyatro BeReZe
Müzikli Oyun: Barda Son Gece / Tiyatro Pera
Tek Kişilik Prodüksiyon: Yan Rol / Tiyatro Mitos
Yönetmen: Gökhan Erarslan / Çıkmaz Sokak
Oyun Yazarı: Devrim Pınar Gürbüzoğlu / Einstein Kumpanyası
Sürekli Mükemmeliyet: Tomris Çetinel
Sürdürülebilir Tiyatro Projesi: Monologlar Müzesi “Aşk”
Özgün Yeni Oyunç: Her Şey Gözümüzün Önünde Oldu / Tiyatro BeReZe
Yenilikçi Tiyatro: Zenhar - Bir…
Onur Ödülü Zuhal Olcay Onur Ödülü Nilgün Kasapbaşoğlu Onur Ödülü Seden Kızıltunç Emek Ödülü Uğur Yücel Emek Ödülü Hülya Savaş Emek Ödülü Cem Özer Emek Ödülü Metin Belgin Emek Ödülü Cuma Boynukara Emek Ödülü Ahmet Yirmibeş Prof.Dr. Özdemir Nutku 'Bilim ve Sanat' Ödülü Mehmet Birkiye Prof.Dr. Hülya Nutku 'Akademisyen' Ödülü Füsun Akmen Balkaya En İyi…
Yılın En İyi Oyun Yazarı
Burçak Çöllü / Çember'in Anası
Yılın En İyi Yönetmeni
Gülhan Kadim / Tek Kullanımlık Hikaye
En İyi Kadın Oyuncu
Özge Arslan / Bernarda
En İyi Erkek Oyuncu Tolga İskit / Çember'in Anası
Onur Ödülü: Ayla Algan Yılın Oyunu: 1984 / Nilüfer Belediyesi Kent Tiyatrosu Yılın Yönetmeni: Gülhan Kadim / Bir Terennüm Yılın Yönetmeni: Gülhan Kadim / Tek Kullanımlık Hikaye Yılın Oyuncuları: Elif Ongan Tekçe / Nasıl Bilirdiniz? Yılın Oyuncuları: Uğur Kanbay / REM Yılın Oyuncuları: Ulaş Akşit / Close Up Yılın Oyun Metni: İlhan Sami Çomak /…
Yılın Oyunu: Don Kişot'un Yeni Maceraları / İstanbul Devlet Tiyatrosu
Yılın Küçük Salon Oyunu: Onu Bir Su Birikintisine Atsan İki Günde Parmaklarının Arası Yüzgeç Gibi Deri Bağlar / Ekip Kafile
Yılın Komedi Oyunu: Tartuffe / İstanbul Şehir Tiyatroları
Ekin Yazın Dostları Seyircileri Ödülü: LÂV / Tiyatro Oyun Kutusu
Yılın Yönetmeni: Deniz Özmen / Einstein'ın İhaneti
Yılın Oyun Yazarı: Aybike Turan / 45 Saniye
Yılın Oyun Yazarı: Zeynep…
Hardlove, 2023-2024 tiyatro sezonuna cesur ve özgün bir giriş yapıyor. Anıl Can Beydili’nin yazıp yönettiği, Atakan Yılmaz ve Tuğba Sorgun’un oynadığı Hardlove, insanın en temel dürtülerini ve duygularını, içinde bulunduğu dünyanın gerçeklerinden ayrı yaşayamayacağını hatırlatıyor ve bize şu soruyu soruyor: Bugünün köksüzleri içlerinde çırpınan hissizlikten nereye kadar kaçabilir ya da kaçabilirler mi?
Türk tiyatrosunun en kıymetli ödüllerinden Yapı Kredi Afife Tiyatro Ödülleri için adaylar geçen hafta Arter’de düzenlenen bir basın toplantısı ile duyuruldu. 1997 yılından beri Afife Jale’nin adını yaşatmak ve tiyatroyu desteklemek amacıyla verilen Afife Tiyatro Ödülleri bu akşam düzenlenecek ödül töreninde 25. kez sahiplerine kavuşacak. “Tiyatro varsa ben varım” sloganıyla çeyrek asırdır verilen ödüllere geçmeden…
Çepeçevre duvarla sarılmış
Kocaman bir avludayız, yani küçücük
Kocamanız yani
Okulların üstündeki gökler yırtılmaz, delinmez türden kuşkusuz. Ve bu duvarları böylesine yüksek yapanlar hiç okulda okumamışlar besbelli.
Büyük ilgisizliği Marie France Boyer ile “Katıların genleşmesi”nin, usumun çengelleri günün olaylarına takılı tepemden çatlıyorum. Çözümsüz fizik sorunları bunlar, bu kitabı yazanın anasını belliyorum.
Benim penceremin otuz iki…